Tafsir Perilaku Etis menurut Pemahaman Akademisi Akuntansi dilihat dari Perbedaan Gender
DOI:
https://doi.org/10.35313/ialj.v5i2.4624Keywords:
interpretation, ethical behavior, genderAbstract
This study aims to find out how the interpretation of ethical behavior according to the understanding of accounting academics is seen from gender differences. This research is a mix methods research with qualitative methods with a hermeneutic approach and quantitative methods with regression. Data collection techniques are carried out with interviews, observations, and documentation. The results show that accounting academics have a similar interpretation of the concept of ethics. It was also found that women accounting academics have a different and better interpretation compared to male accounting academics on accounting professionalism. The results of this study can provide evidence that there are differences between male and female accounting academics regarding ethical behavior and gender.
Downloads
References
Aisyah, B. H. (2018). Analisis Perbedaan Perilaku Etis Auditor Dan Akuntan Pendidik Dalam Etika Profesi Locus Of Control Dan Equity Sensitivity (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Gresik).
Arma, N. A. (2020). Kajian Kinerja Auditor dalam Bingkai Budaya Sipakatau (Studi pada Kantor Inspektorat Daerah Provinsi Sulawesi Selatan) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).
Chung, J., & Monroe, G. S. (2001). A research note on the effects of gender and task complexity on an audit judgment. Behavioral Research in Accounting, 13(1), 111-125.
Dzulastri, W. (2018). Pengaruh Budaya Dan Gender Terhadap Keputusan Akuntan (Studi Eksperimentasi Semu pada Mahasiswa Akuntansi di Kota Padang dan Madura). Jurnal Akuntansi, 6(1).
Elok, F. H. (2019). Persepsi Etis Mengenai Skandal Etika Auditor. In Search–Informatic, Science, Entrepreneur, Applied Art, Research, Humanism, 18(01), 105-117.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 25.
Hasanah, U., & Musyafak, N. (2017). Gender and Politics: Keterlibatan Perempuan dalam Pembangunan Politik. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(3), 409-432.
Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran.
Idawati,W.(2021).Aspek-aspek Individual Terhadap Pertimbangan Profesional Auditor. Behavioral Accounting Journal, 4(2), 429-446.
Kusumawardani, A. M. T., & Sukirno, S. (2018). Pengaruh Gender Dan Orientasi Etis Terhadap Praktik Manajemen Laba. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 6(3).
Nurasik, N., & Dewi, S. R. (2018). Profesionalisme Dan Etika Profesi Sebagai Dasar Pertimbangan Tingkat Materialitas Akuntan Publik. Inventory: Jurnal Akuntansi, 2(2), 376-388.
Sari, R. S. N., Zuhdi, R., & Herawati, N. (2012). Tafsir perilaku etis menurut mahasiswa akuntansi berbasis gender. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 3(1), 125-133.
Sarmigi, E. (2018). Analisis Komparasi Perilaku Etis Mahasiswa Akuntansi STIE Sakti Alam Kerinci Dengan STIE Sumatera Barat Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jurnal Benefita, 3(1), 91-105.
Sultan, Z., & Kurniawan, T. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Etika Kerja Terhadap Kepuasan Nasabah Megafirst Pada Pt. Bank Mega Tbk.(Persero)(Studi Empiris Pada Kantor Cabang Pembantu Makassar Veteran Selatan). YUME: Journal of Management, 2(3).