Analisis Kepercayaan Pengguna E-Money (Studi Pada Masyarakat di Wilayah Bandung Raya) E-Money User Trust Analysis (Study on Communities in the Greater Bandung Area)

Main Article Content

Mudya Shegi Islamia
Ivon Sandya Sari Putri

Abstract

The financial payment system has changed along with technological developments. One of them is electronic money or e-money. The benefits of e-money are considered important, especially during the Covid-19 pandemic where it is recommended to reduce physical contact in suppressing the spread of the Covid-19 virus. The level of use of e-money continues to increase, and even so, consumer trust, one of which is data security and e-money finance is still a matter of concern. This study aims to determine the trust of e-money users in the Greater Bandung area. Consumer trust is measured through four dimensions, namely benevolence, ability, integrity, and willingness to depend. The quantitative descriptive method is the research method used in this study by distributing questionnaires to 220 respondents. The results of this study suggest that the trust of e-money users in the Greater Bandung area is high.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Islamia, M. S., & Putri, I. S. S. (2022). Analisis Kepercayaan Pengguna E-Money (Studi Pada Masyarakat di Wilayah Bandung Raya). Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 8(1), 39-46. https://doi.org/10.35313/jrbi.v8i1.3638
Section
Regular Article

References

Ambarwati, D. (2019). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, dan Persepsi Kepercayaan Terhadap Keputusan Penggunaan Go-Pay Pada Mahasiswa STIE AUB Surakarta. Kelola : Jurnal Bisnis dan Ekonomi Vol.6 No.1 , 88-103.
Bank Indonesia. (2014). Peraturan Bank Indonesia tentang Perubahan atas Peraturan Bank Indonesia Nomor 11/12/PBI/2009 tentang Uang Elektronik (Electronic Money). Bank Indonesia.
Bank Indonesia. (2021). Statistik Sistem Pembayaran (SPP). Diambil kembali dari Bank Indonesia: https://www.bi.go.id/id/statistik/ekonomi-keuangan/ssp/uang-elektronik-jumlah.aspx
Chyntia, P., & Rahmadanita, S. (2021). Pengaruh Konten Instagram Story Dan Persepsi Manfaat Terhadap Kepercayaan Zodiak (Studi Kasus Pengikut Instagram @amrazing). Jurnal Ilmu Komunikasi Vol.4 No.1 , 178-185.
Hair. (2006). Multivariate Data Analysis Edisi 5. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Harmon, & Gursida, H. (2017). Metode Penelitian Bisnis dan Keuangan Konsep dan Implementasinya. Bogor: PASPI.
Khotimah, K., & Febriansyah. (2018). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Konsumen dan Kreativitas Iklan terhadap Minat Beli Konsumen Online-shop. Jurnal Manajemen Strategi Dan Aplikasi Bisnis Vol.1 No.1 , 19-26.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. 15th Edition New Jersey:Pearson Pretice Hall, Inc.
Malia, I. (2019). Saldo Aura Kasih Raib Rp11 Juta, Penting! Cek Aturan BI Soal E-Wallet. Dipetik Mei 30, 2021, dari IDN Times: https://www.idntimes.com/business/economy/indianamalia/saldo-aura-kasih-raib-rp11-juta-penting-cek-aturan-bi-soal-e-wallet/1
Pemerintah Daerah Provinsi Jawa Barat. (2020). LinkAja Perluas Layanan E-Money Di Bandung. Dipetik Juni 16, 2021, dari Website Resmi Pemerintah Daerah Provinsi Jawa Barat: https://jabarprov.go.id/index.php/news/37048/2020/03/17/LinkAja-Perluas-Layanan-E-Money-Di-Bandung
Purnamasari, D. (2017). 50,90% Masyarakat Khawatirkan Penggunaan Data e-Money. Dipetik Mei 6, 2021, dari Tirto.id: https://tirto.id/5090-masyarakat-khawatirkan-penggunaan-data-e-money-cy41
Sabran, A. (2018). Viral E Money Kepotong Dua Kali di Gerbang Tol, Bank Mandiri Bilang Begini. Dipetik April 29, 2021, dari WartaKotaLive.com: https://wartakota.tribunnews.com/2018/02/14/viral-e-money-kepotong-dua-kali-di-gerbang-tol-bank-mandiri-bilang-begini
Sobandi, A., & Somantri, B. (2020). Pengaruh Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online. Winter Journal Vol.1 No.1 , 41-52.
Sudirman, A., Halim, F., & Pinem, R. J. (2020). Kepercayaan Sebagai Pemediasi Dampak Citra Merek dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Gojek. Jurnal Pemasaran Kompetitif Vol.3 No.3, 66-76.
Sugara, A., & Dewantara, R. Y. (2017). Analisis Kepercayaan dan Kepuasan Terhadap Penggunaan Sistem Transaksi Jual Beli Online (Studi Pada Konsumen "Z"). Jurnal Administrasi Bisnis Vol.52 No.1 , 8-15.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Supriyanto, A. (2017). Pengaruh Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Terhadap Komunikasi Dari Mulut Ke Mulut Pelanggan Dengan Kepercayaan Pelanggan Dan Reputasi Perusahaan Sebagai Variabel Pemediasi. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Tashandara, N. (2018). 80 Persen Konsumen Belanja Online Orang Muda dan Wanita. Dipetik Agustus 20, 2021, dari Kompas.com: https://lifestyle.kompas.com/read/2018/03/22/155001820/80-persen-konsumen-belanja-online-orang-muda-dan-wanita?page=all
Ulayya, S., & Mujiasih, E. (2020). Hubungan Antara Self Control Dengan Perilaku Konsumtif Pengguna E-Money Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal Empati Vol.9 No.4, 271-279.
Usman, R. (2017). Karakteristik Uang Elektronik Dalam Sistem Pembayaran. Yuridika Vol.32 No.1, 134-166.